Saturday, January 31, 2015

Mencium Naga di Kampung Beliong


Beliong dalam sebutan bahasa Cina adalah "Wen Loong". Secara literal , ia bermaksud mencium naga. Tetapi tiada pula kelihatan Naga di Kampung Beliong. Namun jika anda berkunjung di sini, terdapat sebuah Tokong yang tersergam indah dan di pintu masuknya diukir dengan 2 ekor Naga yang saling berpandangan.



Tiada apa yang dapat anda lihat sepanjang perjalan ke sini. Namun keindahan semulajadi terserlah, berabung pasir yang panjang yang dicipta oleh aluvium Sungai Samarahan dari Kampung Beliong sehingga Sungai Tanju. Namun kini ia telah mula ditutup oleh  tumbuh-tumbuhan. 

Guru Fengshui tempatan melihat ia adalah seekor naga yang telah ditanam di dalam tanah dan ia tidak dapat melepas diri. Dalam dialek Hakka , namanya adalah "Vut Leung", bermakna naga yang ditawan.


Bagi masyarakat Melayu, Asal Kampung Beliong adalah dari sejenis kapak khas yang digunakan untuk membina bot atau sampan. Hujung bercabang dipasang daripada tiang kayu dan boleh digunakan sebagai cangkul atau kapak . 

Beliong adalah dari sejenis kapak khas

Menurut cerita orang tua yang berasal dari Kampung Beliong, pada zaman dahulu, kampung ini telah dihuni oleh orang-orang dari Brunei yang menggunakan kapak beliong untuk membuat perahu. Pada suatu hari, Kapak atau Beliong salah seorang daripada mereka telah terjatuh ke dalam sungai. 

Untuk mengingati lokasi di mana kapaknya terjatuh , dia telah membuat satu tanda di sisi perahunya di mana beliongnya telah terjatuh. Kemudian dia terus mendayung ke Kampung Tambirat yang hanya berada di seberang di mana tempat di tinggal.

Ketika air sungai mula kelihatan cetek, dia pun mula mencari beliongnya. Tiba-tiba , dia mula sedar yang lokasi itu bukan tempat beliongnya terjatuh dan mula mengingati di mana tempat beliongnya sebenar terjatuh. Dia pun berteriak samabil menunjuk ke arah aliran yang bertentangan dengan kampung Tambirat " di sana, beliong! "




Insiden itu menjadi perbualan setiap orang tentang sehingga wujudnya nama Kampung Beliong. Menurut penduduk asal dari Kampung ini, keluarganya telah mendiami kampung ini semenjak tahun 1840-an lagi. Katanya lagi, datuknya berasal dari Brunei. Namanya ialah Tengku Putih, dan bapanya Gafar Tengku Putih.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment