Wednesday, January 28, 2015

Asal usul nama Sadong Jaya




Sebelum diberi nama Sadong Jaya, pada asalnya penempatan ini dikenali sebagai Pendam. Pendam di dalam dialek orang tempatan bermaksud kubur. Bunyi agak seram kan?



Pada mulanya kawasan ini telah diterokai oleh beberapa orang penduduk dari Sebangan. Selain dari berkebun, penerokaan ini juga  bertujuan untuk membuka penempatan baru untuk penduduk Sebangan. 



Dari mana pula tempat ini mendapat nama? Begini kisahnya. Terdapat seekor ular besar yang telah di bunuh kerana sering mengganggu tanaman penduduk Iban pada waktu itu. Setelah ular tersbut mati dibunuh, mereka pun memakan daging ular tersebut. Akibat memakan daging ular tersebut, ramai antara mereka telah meninggal dunia.


Menurut cerita masyarakat, hanya seorang wanita yang sarat mengandung yang tidak makan daging ular tersebut dan menceritakan semula kisah ini.

Disebabkan ramai yang meninggal dunia dan dikuburkan di tempat ini, maka tempat ini di namakan Pendam.

Semua ini hanya tinggal kenangan dan kini nama Pendam telah di tukar ke Sadong Jaya. Nama “Sadong” dipilih kerana kawasan ini berhampiran dengan Batang Sadong. Manakala perkataan “Jaya” secara amnya di ambik dari perkataan "Berjaya".

Sadong Jaya telah diletakkan di bawah pentadbiran Daerah Asajaya bermula pada 1 Januari 2003.

3 comments: