Friday, November 29, 2013

Sejarah Kampung Beliong




Beliong dalam sebutan bahasa Cina adalah "Wen Loong". Secara literal , ia bermaksud mencium naga. Tetapi sekda naga di Kampung Beliong , hanya rabung berpasir yang panjang yang dicipta oleh aluvium Sungai Samarahan sepanjang jalan dari Kampung Beliong sehingga Sungai Tanju. Kinek tok dah ditutup oleh tumbuh-tumbuhan. Guru fengshui tempatan melihat ia sebagai naga ditanam di dalam tanah, ia tidak dapat melepas diri. Dalam dialek Hakka , namanya adalah VUT Leung , bermakna naga ditawan.

Bagi masyarakat Melayu, Asal Kampung Beliong adalah dari sejenis kapak khas yang digunakan untuk membina bot atau sampan. Hujung bercabang dipasang daripada tiang kayu dan boleh digunakan sebagai cangkul atau kapak . Menurut orang tua-tua lamak dari Kampung Beliong, pada zaman dolok, kampung tok telah dihuni oleh orang-orang dari Brunei yang menggunakan kapak beliong untuk molah perauk. Pada suatu hari, salah seorang daripada sidaknya, kapaknya gugok ke dalam sungei. 



Untuk mengingatkan sinei kapaknya gugok , nya pun molah tanda pada sisi perauknya. Kemudian terus mendayung ke Kampung Tambirat di seberang di mana aek cetek dan mula mencari kapak di sia.

Tiba-tiba , dia sedar kebodohannya dan diingati tempat asal di mana dia jatuh beliong beliau. Dia menunjuk ke arah aliran yang bertentangan dengan kampung Tambirat dan berteriak " di sana, beliong! "

Insiden itu menjadi perbualan setiap orang tentang sehingga wujudnya nama Kampung Beliong. Menurut penduduk asal dari Kampung ini, keluarganya telah tinggal 

semenjak tahun 1840-an lagi , berkata datuknya adalah dari Brunei. Namanya ialah Tengku Putih, dan bapanya Gafar Tengku Putih.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment