Friday, January 26, 2024

Pulau Triso : Lagenda Orang Bunian


Terletak di muara sungai Batang Lupar, Pulau Triso adalah di antara pulau kecil yang mempunyai kisah lagendanya yang tersendiri.

Bercerita mengenai Pulau ini, seorang penduduk yang enggan namanya didedahkan menyatakan pulau ini terjadi akibat daripada pertandingan melempar batu ke laut oleh orang bunian yang diketuai oleh seorang jejaka bernama Keling.

Kisah ini merupakan cerita turun-temurun dari bapanya. Akibat dari lontaran batu besar oleh Keling, maka terjadilah Pulau Teriso. Menurut kisah ini lagi, sehingga ke hari ini, pulau ini kononnya masih dimiliki oleh Keling.

Keling mempunyai seorang isteri yang bernama Kumang. Mereka berdua bersama-sama mengawal kawasan ini sehingga ke Batang Lupar dan Bukit Lingga. Keling membina sebuah rumah setinggi 7 tingkat di pulau Teriso dan tinggal di tingkat yang ketujuh.

Di pulau ini, terdapat sebuah kolam batu sebagai sumber bekalan air kepada Keling dan keluarganya. Air di kolam tersebut amat jernih dan dikatakan tidak pernah kering. Ia boleh terus diminum.

Nelayan yang turun ke laut dikatakan sering singgah ke pulau ini untuk mengambil air di kolam tersebut sebagai bekalan. Beberapa penduduk tempatan mendakwa pernah bermimpi terdapat laluan khas pejalan kaki dari tanah besar ke pulau tersebut.

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment