Thursday, July 3, 2014

Meminta derma atas nama pertubuhan yang tidak wujud

3 orang wanita di percayai warga Indonesia berlegar-legar di sekitar kawasan Desa Ilmu bertujuan untuk mengutip derma dengan cara menipu. Sasaran mereka ialah pelajar IPTA (uitm/unimas) dan pelanggan di Shopping Mall. Dapat seringgit dua bagi sudah memandai.

Modus operandi mereka ialah dengan cara menghampiri mangsa dan menunjuk kad kuasa serta kad derma (macam buku derma sekolah) tapi kad mereka size kecil, berlogo kan 'Donation Asian Children of Hope).

Menurut encik 
Awang Kassim, "apabila mereka menghampiri saya ,saya mintak penjelasan.
# Surat dari kerajaan Malaysia yg mereka minta derma di-kawasan awam.
# kad pegenalan mereka ..
# jelas kan pertubuhan Asian children of hope etc dan siapa bagi mereka kuasa.
saya cabar mereka, saya kata akan derma RM50.00 dgn syarat kamu bagi saya resit yg ada logo.Kalau tiada resit saya akan ambil gambar kad kuasa kamu serta card yg kamu tulis jumlah derma saya. Atas sebab syarat yg saya mintak mereka langsung lari".


Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment