Saturday, December 9, 2017

LRT Menghubungkan Kota Samarahan, Kuching dan Serian akan siap menjelang 2020



KUCHING: Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg yakin projek "light rail transit" (LRT) yang dicadangkan itu dapat dilaksanakan seawal 2019 selepas kajian kebolehlaksanaan selesai.

Beliau berkata di bawah Bajet 2018 yang dibentangkan pada Rabu, terdapat peruntukan untuk menjalankan kajian mengenai pelaksanaan projek LRT yang dijangka mengambil masa setahun untuk disiapkan.

"Kita boleh memulakan projek LRT selepas kajian kemungkinan dilakukan. Kita boleh memulakan projek itu menjelang 2019, "katanya kepada media'

Beliau berkata antara lain, kajian kemungkinan akan merangkumi laluan yang akan diambil, keadaan tanah dan kuasa yang akan digunakannya.

Projek LRT adalah gagasan Abang Johari yang telah dijanjikan bahawa projek itu akan dimulakan menjelang 2020.

Kewujudan projek ini akan dapat mengurangkan kesesakan lalu lintas di Kuching selain menghubungkan Kota Samarahan dan Serian.

Abang Johari, yang juga Menteri Perancangan Sumber dan Alam Sekitar, yakin bahawa LRT yang dicadangkan yang akan dijalankan di lokomotif berkuasa elektrik, akan menghubungkan Kuching-Kota Samarahan-Serian.

"Jika Brookes dapat melaksanakan perkhidmatan kereta api pertama kami dari Kuching ke Mile 10 sebelum ini, kami sepatutnya dapat melaksanakan sesuatu yang lebih baik daripada itu. Kami bergerak ke arah pemodenan dan kita mesti memastikan bahawa rakyat kita mempunyai kualiti kehidupan yang lebih baik dengan masa perjalanan yang lebih pendek dari rumah mereka ke tempat kerja masing-masing. "

Ketua Menteri itu berkata, beliau memilih LRT untuk dikuasakan oleh kereta api elektrik memandangkan negeri ini mempunyai sejumlah besar tenaga elektrik yang dihasilkan oleh tiga loji kuasa hidroelektrik (HEP) di Batang Ai, Bakun dan Murum. Yang keempat (Baleh HEP) dijangka menghasilkan kira-kira 1,400 MW tenaga apabila ia siap pada tahun 2025.
Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment