Tuesday, January 10, 2023

MPKS Selaras Jadual Kutipan Sampah Selepas Bertemu Dengan Kontraktor

Datuk Peter Minos


KUCHING (10 Jan): Majlis Perbandaran Kota Samarahan (MPKS) telah melaraskan masa dan jadual kutipan sisa selepas bermesyuarat dengan kontraktor.

Pengerusi MPKS Datuk Peter Minos berkata susunan baharu itu boleh dilaksanakan dan praktikal.

“Itu sepatutnya mengurangkan masalah yang disebabkan oleh kelewatan yang disebabkan oleh jarak dan lori beratur sebelum dibuang.

“Menjelang Isnin depan, semua sisa yang tidak dikutip akan dibersihkan. Ini adalah langkah kecemasan dan segera. Selepas itu, masa dan jadual kutipan baharu akan berkuat kuasa,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Beberapa bahagian di Samarahan berdepan masalah kutipan sampah sejak akhir-akhir ini berikutan penutupan tapak pelupusan sampah Kampung Plaie pada 1 Jan.

Ia diarah ditutup oleh Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB) kerana terlalu penuh.

Sejak itu, semua sampah dari kawasan MPKS telah dilupuskan di Taman Pengurusan Sisa Bersepadu Kuching di Mambong.

Minos memberi amaran kepada kontraktor supaya mematuhi peraturan baharu dengan tegas, sekiranya MPKS gagal menyemak kontrak.

“MPKS mengambil kepentingan awam (sebagai) keutamaan dan agenda utama.

"Tidak ada kata dua mengenainya," katanya.

Sementara itu, Minos berkata MPKS amat gembira dan menghargai bantuan Timbalan Perdana Menteri Datuk Amar Douglas Uggah Embas dalam menyelesaikan kesesakan lalu lintas di sepanjang bulatan Lebuhraya Samarahan-Kuching yang sedang diubah suai menjadi lampu isyarat.

“Dalam dua minggu, beliau bertemu MPKS dan MBKS (Majlis Bandaraya Kuching Selatan) dua kali mengenai masalah lalu lintas, menelefon di JKR (Jabatan Kerja Raya) dan polis, serta kontraktor dan memberi cadangan dan penyelesaian yang baik. Kami amat menghargainya.

“Kami di majlis tempatan amat memerlukan pemimpin tertinggi seperti Uggah untuk membantu kami kerana kami tidak boleh melakukannya secara bersendirian.,” katanya.

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment